Ako upútať pozornosť pomocou zvedavosti

Autor: Patrik Kopec | 30.9.2014 o 20:39 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  59x

Ak chcete hneď v úvode prezentácie upútať pozornosť na seba, zvedavosť je jednoznačne správnou cestou. Je to naša vrodená vlastnosť, ktorú má každý. Preto ju môžete kedykoľvek využiť vo svoj prospech. Totižto keď sme zvedaví, nemáme inú možnosť, len dávať pozor. Otázka teraz znie: ako to urobiť?

Predtým než sa to dozviete, mám pre vás najprv reálny príklad aj z vášho života.

Videli ste už niekedy upútavku na nejaký filmový trhák? Že sa pýtam. Jasné, že áno. Viete, ako to scenáristi robia, že v ľuďoch vyvolajú túžbu vidieť film?

Uhádli ste. Zvedavosť.

Úlohou upútavky je vytvoriť záujem. Odkedy sa filmov chopili hollywoodski scenáristi, nerobí sa to inak než zvedavosťou. Aspoň v prípade úspešných filmov.

Zoberme si napríklad film Zápisník jednej lásky. Pozrite si trailer.

http://youtube.com/watch?v=S3G3fILPQAU

Typický romantický príbeh. Dvaja mladí ľudia sa stretnú, preskočí iskra a zažijú pekné chvíle. Idylka ale netrvá dlho.

Ona je z bohatej rodiny, on je obyčajný človek, ktorý sa do ich spoločnosti nehodí. Rozídu sa a ona potom spozná niekoho nového. Lenže po čase opäť stretne starú lásku a musí sa rozhodnúť. Ako sa rozhodne? Naozaj to chcete vedieť? Choďte do kina a zistíte.

Zvedavosť, zvedavosť, zvedavosť. To je hlavný páchateľ tučných zárobkov filmov.

To isté využívajú aj spisovatelia, médiá či blogeri.

A bude to ešte lepšie. Čo ak by som vám povedal, že silu zvedavosti môžete použiť vo svojej prezentácii aj vy?

Čítajte ďalej a zistite ako.

Tajomstvo vytvorenia zvedavosti:
vytvorte informačnú medzeru

Keď premýšľate nad úvodom svojej prezentácie, premýšľajte, ako vytvoriť zvedavosť.

George Loewenstein, profesor na Carnegie Melon University, urobil pred niekoľkými rokmi objav. Zistil, čo v ľuďoch vytvára túžbu vedieť viac. Svoj objav nazval teória informačnej medzery. A objav to bol vážne prelomový. Je to pravdepodobne najúčinnejší princíp, aký existuje na upútanie pozornosti.

Poďme ale rovno na vec. Bez zbytočných rečí a fanfár.

Lowenstein zistil, že zvedavosť je vrodené správanie, ktoré vzniká vtedy, ak ľudia cítia medzeru medzi tým, čo vedia a medzi tým, čo chcú vedieť.

Jednoducho povedané, ak niečo chcete vedieť, ale chýbajú vám o tom informácie, pocítite zvedavosť. Pocítite túžbu sa ich dozvedieť.

Teraz to najdôležitejšie – AKO TO UROBIŤ?

Čo je kľúčom k úspešnej prezentácie?

Získať si pozornosť a udržať si ju.

Bežná rada znie: spýtajte sa na začiatku otázku. To je fajn. No to si pozornosť môže len získať. Nie však udržať.

Zvedavosť si na druhej strane vie pozornosť nielen získať, ale aj udržať. To z nej robí oveľa účinnejšiu techniku.

Pamätajte na to, čo zistil Lowenstein:

Takže ak chcete ľudí od začiatku pritiahnuť k sebe ako magnet, mali by ste informačnú medzeru vytvoriť hneď prvými vetami svojej prezentácie.

Ako navrhnúť úvod prezentácie, ktorý zaujme?

Existuje jednoduchá šablóna, ktorú môžete kedykoľvek použiť, prípadne si ju prispôsobiť. Funguje takmer vždy. Nech sa páči:

[hrozba] + [nová, skvelá a pozoruhodná vec] + [benefit pre diváka] = [pozorný divák]

Samozrejme, nesmie chýbať nejaký praktický príklad:

Dajme tomu, že by ste mali hovoriť o tom, ako teenageri začínajú s alkoholom a návykovými látkami v skorom veku a chcete navrhnúť nejaké preventívne opatrenia. Úvod vašej reči by mohol vyzerať napríklad takto:

„Za posledných 6 rokov sa dramaticky zvýšil počet mladých ľudí, ktorí začínajú piť alkohol alebo užívať návykové látky v skorom veku. Podľa najnovšieho prieskumu každý deviaty teenager vo veku 17 rokov pravidelne užíva nejakú návykovú látku. Kebyže sa pozrieme niekoľko rokov dozadu, tak zistíme, že vo veku 17 rokov teenageri nejakú návykovú látku po prvýkrát vyskúšali. Dnes ju už ale berú pravidelne. Dokonca prvá skúsenosť teenagerov s návykovými látkami si zabehla šprint. Zo 17 rokov sa v priebehu krátkej doby rýchlo dostala na 15 a pol roka. Je dosť pravdepodobné, že aj vaše dieťa alebo dieťa vašich priateľov si škodí na zdraví a ani o tom neviete. Keď to takto bude pokračovať ďalej, naša budúcnosť tak aj bude vyzerať. ZLE. Našťastie existuje spôsob, ako tomuto negatívnemu trendu predísť. Niečo podobné zažili aj naše susedné krajiny, a ich opatrenia mali prekvapivé výsledky. Na ich základe si ukážeme, ako si ich opatrenia vieme prispôsobiť na naše podmienky, a tak zabrániť katastrofe, ktorej by sme v opačnom prípade museli čeliť.“

Poznámka: príklad a štatistiky sú vymyslené a neodrážajú realitu.

Rozoberme si teraz tento príklad:

Hrozba = negatívny trend

Pozoruhodná vec = spôsob, ako tomu predísť

Benefit = zabránime nepeknej budúcnosti

Jednoduchšie to už ani nemôže byť, však?

Plánujete pri najbližšej prezentácii využiť zvedavosť? Nie? Tak prichádzate o pozornosť vášho publika.

Ak áno, Tak smelo do toho. Použite informačnú medzeru a sami uvidíte ten rozdiel.

Tento článok má za úlohu pomôcť ľuďom a zároveň upozorniť aj na blog http://tajomstvaretoriky.sk . Občas vám sem prinesiem článok, ktorý môže byť prospešný pre širšie publikum.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Šanca zrušiť Mečiarove amnestie zostáva živá, parlament ju posunul ďalej

Parlament schválil aj vládnu deklaráciu, ktorá amnestie odsudzuje.

KOMENTÁRE

Lexu by azda dokázala dostať ultraprecízna formulácia

Deklarácia, čo navrhuje Fico, je výborná forma, ale zlý text.

TECH

Zistili, prečo Samsungu vybuchovali a horeli mobily

Pri Galaxy Note 7 nešlo o záhadnú chybu, ale o zlú konštrukciu.


Už ste čítali?